A tökéletes munkaerő jellemzői – hogyan tartsd meg az állásod?

A tökéletes munkaerő jellemzői – hogyan tartsd meg az állásod?

Amikor el szeretnénk nyerni egy állást, legtöbben minden erőnkkel az álláskeresésre koncentrálunk.

Bújjuk az álláshirdetéseket, küldjük a jelentkezésünket, csinosítjuk az önéletrajzunk és bemutatkozó levelünket, izgulunk a telefonos és személyes interjúk után, és nyugtalanul várjuk a visszajelzést az ígért határidőig.

De ahogy a párkapcsolatban is szokták mondani, az állást sem csak megszerezni kell tudni, hanem meg is kell tartani!

Ehhez pedig be kell bizonyítanunk, hogy jó munkaerő vagyunk: alkalmasak a pozíció betöltésére, mi több, a legalkalmasabbak!

Ehhez nem árt tisztában lenned a pozícióhoz tartozó elvárásokkal, és a munkaadók ideális alkalmazottról alkotott általános képével.

A munkaadó elvárásai

Emlékeztetőül vegyük sorra, hogy min is vagy már túl:

Ezen kívül, természetesen tisztában vagy a pozíciókhoz tartozó elvárásokkal, és meg is felelsz nekik.

(Kár füllentened a német nyelvtudásodról, vagy az előzetes tapasztalatodról, mert nagyon hamar kiderül minden, és csalódottabb leszel, ha pár nap után elküldenek emiatt.)

Akkor hajrá!

Nézzük, milyen tulajdonságokkal kell rendelkezned, hogy ne küldjenek haza már a két hetes próbaidőd alatt.

0. Elnézést kérünk, de nem tudjuk elégszer hangsúlyozni, ezért itt is megemlítenénk, vagyis inkább mindenek előtt kiemelnénk: a legfontosabb, hogy tudj beszélni németül!

Tudjuk, hogy nem társalkodónak mész Ausztriába, és, hogy a tányér, ill. a porszívó nem beszélget veled, de a munkaadó, akinek az anyanyelve, (Tirolban is), nem fog megtanítani németül, és nem fog percekig Activity-t játszani veled.

Ha nem érted meg elsőre az utasításokat és így nem tudod gyorsan elvégezni a feladataidat már az első pár napban - hacsak nincs valamilyen okból vészhelyzetben -, haza fog téged küldeni, és hamar talál a helyedre olyat, akit nem akadályoz a német nyelv tudásának hiánya.

És hadd jegyezzük meg azt is, hogy az elvárt német nyelvtudás nem csak a tárgyak és utasítások megértésére vonatkozik.

Csak akkor fogsz tudni együttműködni, ha megfelelő kommunikációs készségekkel rendelkezel, ehhez pedig legalább erős alap szintű német nyelvtudás szükséges és hajlandóság, nyitottság az új készségek és tudás elsajátítására!

1. Légy motivált!

 Légy motivált!

Hát hogyne, ez természetes, eddig is tudtad.

Te motivált vagy, alig várod, hogy munkába állhass, igaz?

De mi történik, amikor megérkezel: a munkaadó is látja a lelkesedést rajtad?

Kitart akkor is, ha csúsztatja a túlóráidat és később kapsz csak szabadnapot?

És ez nem minden.

A motiváció nem csak abban mérhető, hogy táncolva sepred-e az előteret kora hajnalban, vagy, hogy mekkora mosollyal az arcodon emeled fel az est végén a nehéz lábasokat…

A motiváltságot a munkaadó abból is látja, hogy nem csak a kötelező feladatokat végzed el.

Tudjuk, rengeteg és nagyon megterhelő a heti hatszor napi 9-12 óra fizikai munka, de tippeld meg, kit hívnak vissza a következő szezonra: azt, aki csak azt a feladatot látja el, amire felszólítják, vagy azt, aki segít a munkatársainak, és „üresjárataiban” megkérdezi a főnökét, van-e tennivaló?

Nem, nem a pihenő idődről beszélünk, a Zimmerstunde jár neked, azt véletlenül se áldozd fel!

Általában azt gondolják a dolgozók, hogy ha jó és gyors munkát végeznek, akkor csak még több munkát kapnak.

Ez megeshet, de megéri elébe menni a feladatoknak és önként vállalni többet, mert ha látják, hogy motivált és kitartó vagy, ill. számíthatnak rád olyan szituációkban is, ami nem köthető szorosan a betöltött pozíciódhoz, akkor nem csak visszahívásra számíthatsz következő szezonban, hanem hosszú távon akár a ranglétrán való feljebbjutásra is!

Jó, ha tisztában vagy az Arbeitszeugnis, azaz „munkabizonyítvány”, referencialevél fogalmával.

Ilyen dokumentumot minden osztrák munkaadódtól kérhetsz (kötelessége adnia), és biztosan jó jellemzést kapsz majd, de a szuperlatívuszokban valójában „kódolt” tartalmak rejlenek.

Erről nemrég megjelent blog bejegyzésünkben írtunk, olvasd el, hogy tudd, hogyan vélekednek rólad a főnökeid.

2. Légy együttműködő!

Légy együttműködő!

Nem lehet mindenkivel jól kijönni, ezt mi is tudjuk, és ha elviselhetetlen a helyzet, akkor a felmondás is érthető.

De a munkahelyeden töltött idő alatt elengedhetetlen, hogy megtaláld az arany középutat az egyéni teljesítményed maximálása és a csapatban történő együttműködés között.

A legfontosabb, amit tudatosítani kell magadban, az az, hogy – mindenkinek az egyéni célja mellett – a munkatársaiddal közös célért is dolgoztok.

És nagyon fontos, hogy a munkaadó lássa azt, hogy tisztában vagy ezzel és a munkahelyed (hütte/étterem/kávézó/hotel/panzió) sikeréért, eredményességéért is dolgozol, tudatosan!

Egy cég érdekeit leginkább a közösen elért eredmények szolgálják.

A lojalitásról már ne is beszéljünk…

Felszolgálóként és szobalányként a vendégekkel találkozva egyértelmű az, hogy képviseled a munkahelyed, de a többi pozícióban, és munkahelyen kívüli helyzetekben is tudnod kell, hogy melyik cég alkalmazottja vagy.

Vegyünk egy egyszerű példát.

Ha nem is közvetlenül a munkahelyeden egy vendéggel, hanem az egyik szabadnapodon a boltban az eladóval, a kávézóban a felszolgálóval vagy az utcán egy kutyasétáltatóval szóba elegyedsz, mert feltűnik neki az akcentusod.

Kiderül, hogy van magyar ismerőse, járt már a szülővárosodban, örül, hogy összetalálkoztatok.

Ellazulsz, és azon kapod magad, hogy azt követően, hogy elmondtad neki hol dolgozol, megemlítetted: nem vagy megelégedve a fizetéseddel, nem szimpatikus a főnököd, vagy azt, hogy nem kell a maximumot adni minden nap és néha el tudod lógni a napot.

Tudhatod, hogy ki volt az illető?

Lehet, hogy a főnököd barátja?

Az egyik kollégád párja?

Remélem, érted mire gondolok!

Ahhoz, hogy ez ne történhessen meg, arra van szükség, hogy amennyiben panaszra van okod, a felettesednek jelezd először, lehetőleg négy szem közt.

Az oda-vissza jó viszony érdekében ne féld beismerni, ha hibáztál, ne próbáld meg „elsunnyogni” a dolgot, hanem őszintén beszéld meg a problémád, ha kell, a kollégáiddal is!

3. Légy rugalmas!

A szakácsoknak és felszolgálóknak általában elég pontosan meg van határozva a munkakörük, de ha kisegítő munkakörre pályázol Ausztriába, nem csak az elnyertre kell felkészülnöd.

Amennyiben pl. a konyhán dolgozol, hozzá kell szoknod az a’la cart étkeztetés és a menüztetés váltakozásához, és az ezekből következő időbeosztáshoz. Szobalányként is van fix napirend (minden munkahelyen más), általában kora reggel a közös helyiségeteket, a délelőtt folyamán pedig a szobákat kell kitakarítani, ezt követően irány a mosoda, a konyha, a terasz vagy más terület.

A rugalmasság azt jelenti, hogy ha pl. mosogatóként vettek fel, teljes természetességgel viszed ki a szemetet, söpörsz fel, lapátolsz havat, vagy szerelsz meg egy asztalt, ha nincs házmester, de éppen téged kérnek meg ezekre a feladatokra.

Szobalányok is gyakran állnak be mosogatni vagy kisegíteni a konyhában, locsolnak virágokat, takarítanak garázst stb.

Az emberi terhelhetőség normál keretein belül a túlórákat is bírnod kell, együtt kell működnöd különböző nemzetiségű és stílusú kollégával, de a legfontosabb mégis az, hogy láss a munkaköri leíráson túlra, és ne érjen felkészületlenül, ha a vendégek száma, az időjárás vagy más tényező függvényében extra feladatokat bíznak rád!

4. Légy megbízható!

Légy megbízható!

Reméljük, ez a pont is meglep, mert természetes a számodra.

De sajnos nem mindenki számára az, ezért fordulhat elő, hogy pályázóinktól nem mindig hallunk jókat munkatársaikról: van, aki meglopja munkaadóját, más abban leli az örömét, ha a kollégája mindennapjait keseríti meg.

Az egyik magyar humorista mesélte egy műsorában, hogy Bécsben megszálltak egy szállodában, és a szobalány – miután meghallotta, hogy magyarok - elmondta nekik, mikor van nyitva a raktár, és milyen értékű tárgyak lophatóak el könnyen.

Ha ennek a történetnek csak a fele igaz, akkor is szomorú ez a hozzáállás.

A kinti fizetések mellett a már említett referencialevél miatt sem érdemes rossz szájízt hagyni a munkaadóban, szóval légy őszinte, becsületes és vállalj felelősséget a tetteidért!

Ezeken felül a pozíciók szerinti legfontosabb elvárt tulajdonságok (álláshirdetések alapján)

Szakács:

  • B1-2 szintű német nyelvtudású
  • van szakács végzettsége
  • releváns szakmai tapasztalattal rendelkezik
  • önállóan és csapatban is tud dolgozni, jó a szervezőkészsége
  • gyors, pörgős, kitartó
  • precíz, pontos, tisztán dolgozik
  • munkájára és önmagára is igényes, rendszerető
  • kulturált, tiszta, ápolt a megjelenése
  • proaktív, tanulékony, elhivatott
  • jól tűri a stresszt és a monotonitást

Felszolgáló:

  • B1-2 szintű német nyelvtudású
  • releváns szakmai tapasztalattal rendelkezik
  • jó a megjelenése, kulturált, tiszta
  • kiemelkedő a kapcsolatteremtő és kommunikációs készsége
  • vendégközpontú a hozzáállása, mosolygós
  • kiválóan old meg problémákat
  • pontos, precíz
  • önállóan és csapatban is tud dolgozni
  • jó az állóképessége

Kisegítő munkakörök (mosogató, konyhai kisegítő, szobalány):

  • A2 szintű német nyelvtudású
  • jó a fizikai állóképessége, fizikuma, kézügyessége, terhelhető
  • pontos, alapos munkát végez
  • lelkiismeretes, pörgős, önállóan is tud dolgozni
  • jó a megjelenése, kulturált, tiszta
  • szobalányok esetén ügyfélcentrikus hozzáállás, jó kommunikációs készség

Ausztriai munka